Michal Bareš

V Jihlavě začne působit záchranná rota a humanitární základna

3. 12. 2015 9:27:27
Pokud potřebují hasiči při rozsáhlém zásahu další lidi a cisterny, povolají své dobrovolné kolegy. Jak je to ale se speciální technikou?

Dosud mohou hasiči v případě potřeby využít některou z rot Záchranného útvaru HZS ČR, který disponuje speciální těžkou technikou. Tyto roty jsou umístěny na dvou opačných stranách naší republiky (Hlučín a Zbiroh), takže využití ve středu republiky je poněkud problematické.

video //www.youtube.com/embed/TPBLe9sWEuk

To se změní se začátkem února příštího roku, kdy začne v bývalých jihlavských kasárnách fungovat nová rota Záchranného útvaru.
Celý areál, který byl včera slavnostně představen veřejnosti, je součástí velkého projektu Připravenost HZS ČR k řešení povodní. Kromě samotného areálu bylo v rámci tohoto projektu s přispěním Integrovaného operačního projektu pořízeno 360 kusů nové techniky a věcných prostředků, které budou sloužit hasičům v jednotlivých krajích – vše dohromady za 1,425 miliardy korun.

Záchranná rota Jihlava

Největší část areálu bude využívat Záchranný útvar HZS ČR, který v Jihlavě zřídí svoji čtvrtou záchrannou rotu. Celkem 43 příslušníků tohoto útvaru bude od začátku února připraveno vyjet okamžitě na pomoc, pokud dojde k mimořádné události, vyžadující nasazení těžké a speciální techniky. V jejich vybavení nebude chybět vyprošťovací a zemní technika, plavidla nebo vybavení pro dálkovou dopravu vody.
Jedním z důvodů, proč bude tato rota umístěna právě v Jihlavě, je i nedaleká dálnice D1. Ta na jednu stranu umožňuje rychlý přesun techniky ale zároveň se v zimních měsících i sama stává místem náročných zásahů. Zatím největší nehoda se stala v březnu 2008, kdy se v jednom úseku srazilo 100 vozidel.

V roce 2014 absolvovali příslušníci Záchranného útvaru celkem 66 zásahů, z čehož bylo 29 technických pomocí (havárie), 19 požárů a 3 dopravní nehody. Podíleli se například na zásahu u spadlého mostu ve Vilémově, nálezu letecké munice v Pardubicích nebo po explozi ve Vrběticích.
V osmi případech poskytovali pomoc do zahraničí – šlo například o nouzové zásobování elektrickou energií ve Slovinsku, čerpání vody v Srbsku nebo přepravu humanitární pomoci.

Sklad humanitární pomoci

Součástí areálu budou také nové prostory Skladovacího a opravárenského zařízení HZS ČR. To získá v Jihlavě již desátý sklad pro umístění humanitární pomoci občanům ČR. K okamžitému výdeji zde bude připravena materiální a věcná pomoc a prostředky pro nouzové přežití obyvatelstva v případě velkých mimořádných událostí, převážně povodní. Součástí těchto skladů bývá náhradní oblečení, prostředky pro výdej stravy, ubytovací stany a další materiál.

Polygon pro zkoušky jízdy v klidné vodě

Unikátem tohoto areálu je polygon pro zkoušky jízdy v klidné vodě. Ten byl vybudován za účelem testování a zkoušek požárních automobilů a techniky, která je během zásahů používána v podmínkách jízdy ve vodě a to zejména při povodních. Polygon je dlouhý 54 metrů a hasičská auta se mohou brodit až v hloubce 1,6 metrů. Díky třem výkonným čerpadlům se tento polygon napouští pouze hodinu, rychlostí 5000 litrů za minutu.

Technika

Součástí velkého protipovodňového projektu není jen jihlavský areál, ale tako velké množství nově pořízené techniky. Zatímco např. velitelské automobily, kontejnery (nouzového přežití, tankovací), požární kontejnerové nosiče, velkoobjemová nebo kalová čerpadla, univerzální zemní stroje dokončovací, teleskopické manipulátory a nákladní automobily budou sloužit přímo záchranné rotě, další technika bude pomáhat u jednotlivých hasičských záchranných sborů krajů.

Pro oblast řízení zásahu byly v rámci projektu pro Hasičský záchranný sbor České republiky pořízeny:

  • 44 velitelských automobilů 4×4 s brodivostí minimálně 750 mm,
  • 3 obojživelná vozidla.

Pro oblast záchranných prací byla v rámci projektu pro Hasičský záchranný sbor České republiky pořízena:

  • 2 celokovová plavidla s přívěsným proudovým lodním motorem o výkonu nejméně 60 HP na přepravním přívěsu,
  • 19 nafukovacích plavidel s přívěsným proudovým lodním motorem o výkonu nejméně 30 HP na přepravním přívěsu,
  • 4 kontejnery protipovodňové s ochrannými oděvy do vody (suché oděvy) a záchrannými prostředky (vesty, lana atd.),
  • 2 automobily nákladní 8 x 8 (evakuační, s hydraulickou rukou, velmi vysokou brodivostí),
  • 5 terénních dopravních automobilů 4 x 4,
  • 5 kontejnerů týlových pro zlepšení poskytované péče o hasiče na místě dlouhotrvajících zásahů jednotek požární ochrany,
  • 11 kontejnerů tankovacích,
  • 19 požárních kontejnerových nosičů třídy S (těžké),
  • 14 požárních kontejnerových nosičů třídy M (střední),
  • 4 požární kontejnerové nosiče třídy S (8 x 8, s velmi vysokou brodivostí 1 500 mm),
  • 10 požárních přívěsů,
  • 30 cisternových automobilových stříkaček se zařízením pro řezání vodním paprskem,
  • 3 teleskopické manipulátory 4 x 4,
  • 5 vyprošťovacích automobilů AV 20,
  • 18 požárních záchranných automobilových plošin s negativním pracovním diagramem.

Pro oblast nouzového přežití a humanitární pomoci byla v rámci projektu pro Hasičský záchranný sbor České republiky pořízena:

  • 2 kontejnery nouzového přežití,
  • 2 kontejnery sanitární.

Pro oblast likvidačních prací byla v rámci projektu pro Hasičský záchranný sbor České republiky pořízena:

  • 2 velkokapacitní motorové čerpací stanice,
  • 5 kontejnerů s hadicemi a čerpadlem pro dálkovou dopravu vody,
  • 93 kalových čerpadel,
  • 2 univerzální dokončovací stroje,
  • 15 sad příslušenství ke smykovému nakladači a rypadlu,
  • 37 cisternových automobilových stříkaček s vysokotlakem,
  • 2 automobilové jeřáby,
  • 2 terénní sklápěcí automobily,
  • 2 kolové nakladače,
  • 7 hadicových kontejnerů.

Další fotografie naleznete zde.

Autor: Michal Bareš | karma: 12.14 | přečteno: 417 ×
Poslední články autora