Platforma, která zatím nese pracovní název Search&Rescue SMS (SAR SMS), umožní složkám integrovaného záchranného systému rozeslat hromadné SMS do konkrétní oblasti s vysokým rizikem ohrožení zdraví nebo života. Záchranáři tak prostřednictvím tohoto jedinečného systému mohou obratem informovat občany například o pátrání po pohřešovaném dítěti, ale také o požárech, povodních či dalších kritických situacích.
Jak T-mobile uvádí v tiskové zprávě, umožní tento systém oslovit během 3,5 minut až 10 000 zákazníků. Do budoucna navíc počítá i se zapojením dalších operátorů.
Systém by nejspíš ani nemusel narazit na zastánce soukromí, protože při jeho provozu nedochází k předávání polohy jednotlivých telefonů, ale naopak je informace předána všem telefonům v určité oblasti. K tomu se využívá informace o posledním radiovém kontaktu s buňkou.
Autorizovaný uživatel, nejčastěji pracovník operačního střediska některé ze složek IZS, se přihlásí ke speciální webové aplikaci, v níž zadá místo události, velikost oblasti a text samotné zprávy, která může obsahovat až 300 znaků. Následně se mu zobrazí počet dostupných mobilních telefonů a zprávu před jejím odesláním autorizuje obdobně, jako při používání internetového bankovnictví.
Využití při pohřešování dětí
Když v roce 2009 spouštělo Ministerstvo vnitra projekt „Národní koordinační mechanismus pátrání po pohřešovaných dětech“, mluvilo se o spolupráci s jednotlivými mobilními operátory a rozesílání SMS, resp. MMS zpráv v určeném okruhu. Toho jsme se však do dnešního dne nedočkali a celou situaci komplikovala řada právních, technických a finančních otázek.
Zdá se však, že SAR SMS by tuto záležitost konečně mohly vyřešit a to i navzdory mnohým komentářům, že pouhý textový popis dítěte je neefektivní. To je samozřejmě pravda, nicméně součástí této SMS může být hypertextový odkaz na databázi pátrání s aktuální fotografií. Obdobně to funguje při e-mailovém upozornění na „dítě v ohrožení“ a v době internetu v mobilu to nemusí představovat větší problém.
Doplněk varovného systému
Samotná myšlenka na využití SMS pro tísňové informování obyvatel není nová – už více než deset let využívají mnohá města a obce například službu SMS InfoKanál nebo pozdější SOSky Jihomoravského kraje.
Oproti těmto službám má představovaná novinka jednu zásadní výhodu. A sice, že nevyžaduje žádnou aktivitu ze strany obyvatel. Všechny do teď používané systémy totiž vyžadovaly předchozí registraci telefonního čísla do databáze příslušného městského nebo obecního úřadu. Že je to v praxi velká překážka se ukázalo například při nedávném požáru galvanovny v Lanškrouně, který nemá místní rozhlas a obyvatelům proto od roku 2008 nabízí možnost rozesílání varovných SMS zpráv. Přestože město tuto SMS rozeslalo, následně se snesla vlna kritiky na to, že většině obyvatel žádná zpráva nepřišla. A přijít ani nemohla, pokud se kdykoliv předtím do této bezplatné služby (nabízené i na úvodní stránce webu města) nezaregistrovali.
Například v Rudníku, který postihly loňské povodně, využívá SMS InfoKanál přibližně 500 z 2200 obyvatel. V krajském městě Ústí nad Labem, které se s povodněmi potýká poměrně často, to je zhruba 16% obyvatel.
Nadruhou stranu mají tyto systémy oproti nyní představovanému řešení jistou výhodu. Tou je možnost upozornění lidí, kteří nejsou fyzicky v dané oblasti, ale informace je pro ně důležitá. Může jít o majitele rekreačních objektů nebo příbuzné starých a nemocných lidí.
Pro praktické využití této služby si lze představit celou řadu situací, například varování před blížící se povodní nebo upozornění na únik nebezpečné látky. Své využití jistě může najít také v podmínkách Policie ČR. V zahraničí byl podobný systém využit třeba při nutnosti vyhlášení evakuace nebo v okolí šíleného střelce.